2017 októberében jelent meg az Agregator negyedik nagylemeze, a ’Semmiből – a semmin át’. Az anyag mind hangzás, mind tartalom tekintetében is bivalyerős lett. Humel a kezdődő fesztiválszezon ürügyén kereste fel a zenekart, a kérdésekre Mikus ’Tass’ Tamás énekes, Csóra ’Májki’ Miklós gitáros és Loderer ’Lackó’ László basszusgitáros válaszoltak.

Mit gondoltok a lemezről így pár hónappal a megjelenés után? Volt ideje bennetek is érni az anyagnak, van olyan dal, amiről változott a véleményetek az elmúlt hónapokban?

Tass: Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy az év első felében részt vehettünk a Dalriada turnén, sikerült országszerte bemutatni a lemezt. Volt, ami hamarabb bejött a közönségnek, volt, ami kevésbé működött elsőre, de alapvetően teljesen pozitív fogadtatása volt az új anyagnak. Fogytak a lemezek és a pólók, ez a legnagyszerűbb visszacsatolás, amit kaphattunk. 2009-ben jelent meg legutóbb új lemezünk, tehát nem igazán tudtuk, hogy mit is várjunk… Hihetetlenül elégedettek vagyunk a visszajelzésekkel.

Májki: Nekünk is, és a közönségnek is nagyon kellett már egy új anyag. Nem volt rövid és egyszerű folyamat, kezdve a Dávid miatti sajnálatos tagcserét, de véleményem szerint egy nagyon jó anyag született. Egy lemezt szerintem befejezni nem lehet, csak abbahagyni, soha nem létezik olyan, hogy tökéletes lemez, ennek ellenére senkiben nem maradt elégedetlenség.

Gondolom volt egy előzetes elképzelésetek azzal kapcsolatban, hogy a közönség melyik dalokat fogadja majd legjobban, voltak esetleg meglepetések?

Tass: Persze, voltak elképzeléseink, de néha teljesen másképp alakulnak a dolgok. A turné elején még azzal vagyunk elfoglalva, hogy mindent le tudjunk játszani úgy, ahogy az lemezre került, így nagyon nehéz egy új dalnál rocksztárkodni és lemenni Anselmoba. A lemezt záró Zaj című dal például minden alkalommal nagyon ment. A Vérnászról viszont mi gondoltuk, hogy jól fog menni, mivel lemezfelvezetésnek nagyon jó, valamiért azt nem fogadta olyan jól elsőre a közönség. A Bűnös Kórusos nótánk, Az Egésztől Innen, a Mindenen Túl a másik, ami nagyon megy, az egy elég slágeres darab.

A klipek kiválasztásánál van zenekaron belül vita? Mennyire térnek el az egyéni vélemények?

Májki: Ez egy fogós kérdés, nagyon előre gondolkodni nem szoktunk… Eleve be kell érnie az új anyagnak, hogy mi is lássuk, melyik az a szám, ami működik. El fog telni egy kis idő, amíg egy próbán majd ki tudjuk választani a klipnótát a lemezről.

Tass: Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a lemezfelvételkor elégetjük az összes pénzt, általában nincs olyan, hogy a lemez és a klip egyszerre jelenjen meg. Amíg összeáll a keret, addig ki tudjuk találni, hogy melyik legyen a klipnóta.

Mennyire tartjátok fontosnak videóval megtámogatni egy lemezt? Hogy látjátok ma a klipek szerepét?

Májki: Szerintem fontos a mozgókép, ha bármilyen téma után érdeklődik az ember, ebbe az irányban kezd majd keresgélni. Sokkal jobban vonzza a figyelmet egy klip, mintha csak albumborítóval feltöltenék YouTube-ra egy számot. A zenekarnak fontos, hogy legyen klip. Talán már tradíció, hogy egy lemezhez legalább egy klipnek ki kell jönnie.

Tass: Egy klip felvétele nekünk is egy kaland. Pénz kérdése, szeretnénk csinálni, érdekel minket a dolog, viszont rossz munkát nem adunk ki.

Lackó: Kell a szakmai hozzáértés, mi nem vagyunk vágók, rendezők, egy profi stáb hozzá tud tenni olyan dolgokat egy kliphez, amire mi nem is gondolnánk, vagy amire nem vagyunk képesek.

Tass: Fontos egy klip alapötélete és a promóció. Egy jó ötlettel milliókat lehet spórolni, és persze tudni kell a klipet eljuttatni az emberekhez.

Az előző lemez óta változott a zenekar felállása, mennyiben befolyásolta ez a dalszerzést?

Lackó: Egy dal kivételével Májki írta a lemez anyagát, illetve a Styx folyót még Dávid hozta. Már a gitártémákat tekintve. Utána mindenki hozzátette a saját részét, ha meg valami nem klappolt, közösen átkalapáltuk.

Májki: Nem volt egyszerű, ez a lemezfelvétel három éven keresztül húzódott. Amikor elkezdtünk írni, még nem tudtuk, hogy sajnos egy tagcsere is bekövetkezik majd.

Nem ez volt az első tagcserétek, külső szemlélőként az a benyomásom, hogy sikerül ezeket a helyzeteket jól megoldanotok.

Tass: Köszönjük szépen, szerintem most már feléltük az összes megyei zenészt, most már nem akarok tovább keresgélni, kurva drága volt az utolsó közös zenekari kép, hahaJ

Általában hogyan születik egy lemezanyagotok? Zene inspirálja a szöveget, ezeket tudjátok párhuzamosan írni, vagy esetleg egy szöveg hatására készül el egy adott dal?

Májki: Általában a hangszeres alap születik meg először, Tass erre ír szöveget, és termesztésen ez idővel formálódik. Vannak néha fura változtatások, néha amit mi refrénnek gondolunk, azt Tass nem annak gondolja, ezek fel tudják borítani egy szám szerkezetét, hahaJ

Tass: Az első dolog, ami általában megszületik, az a lemezcím, ennek a hangulata a zenére is rányomja a bélyegét, és nekem is segít a dalszövegírásban. Ha szerencsém van, akkor ki tudok találni 8-9 ütős dalcímet, ezeket ráhúzom a hozzá illő zenékre, és köréjük írom a szöveget. Ha már megvan egy dal és egy szöveg, arra később már nehéz címet találni.

Borítóterven mikor kezdtek el gondolkodni? Történt már olyan, hogy egy borítóterv alapján született meg a lemezcím?

Tass: Először mindig a lemezcím van meg, ehhez választunk borítót. Általában egy adott portfolióból választunk ki egy már elkészült festményt. Amikor Niklas-szal dolgozunk, akkor átküldöm neki a lemezcímet, pár gondolatot, és ő ezek alapján javasol hangulatban hozzá illő képeket. Néha történik pár kisebb módosítás, a mostani lemez esetében ilyenre nem volt szükség, elsőre bejött a kép! Amikor az Emberség lemezhez kerestünk borítót, neki pont nem volt semmi olyan, ami illett volna a koncepcióhoz, ezért kezdtünk el más művésszel dolgozni.

A lemez hangmérnöke Köteles Leander volt, vele hogyan kerültetek kapcsolatba? Határozott elképzelésetek volt a hangzásról?

Májki: Lackó ötlete volt, hogy vele dolgozzunk. Határozott elképzelésünk volt a hangzásról, mindenképp haladni akartunk a korral. A lemez nem erősítőkön lett feljátszva, hanem vonaljeleket rögzítettünk, így lett a stúdióban reampolva az egész. Eddig nem dolgoztunk így, ez a munkamódszer új lehetőségeket nyitott meg előttünk is. Ennek is köszönhető, hogy a lemez ilyen jól szól.

Lackó: Ez a munkamódszer hangulatban is sokat hozzátett a felvételekhez. Nem hajtott minket a tatár, volt idő agyalni az ötleteken, nem kellett egy meghatározott óraszámon belül végezni, mindenkinek volt lehetősége többször feljátszani a részeit, amíg úgy nem érezte, hogy most már tökéletes az eredmény. Régóta követem Leander tevékenységét. Nagyon tetszik, ahogy a zeneíráshoz és a hangzáshoz közelít. Előtérben gondolkodik a basszus és a lábdob tekintetében, ami bivalyerős dinamikát ad a hangzásnak.

Májki: Mindenképp említsük meg Czifra Miki szerepét is, a gitárhangzás kialakításában rengeteget segített, neki köszönhetjük ezt a nagyon harapós eredményt!

Szinte minden létező formátumban kijött a lemez, ti milyen formában hallgattok leggyakrabban zenét?

Tass: Személy szerint streaming, lassan azt sem tudom, hogyan kell berakni egy CD-t a lejátszóba, hahaJ A bakelit ötlete egy szilveszteri buliból származik, miután kiugráltuk magunkat bakelitről játszott zenékre, adódott a kérdés, hogy nekünk miért nincsen még bakeliten kiadványunk? Ez valahogy a zenekarsághoz tartozik! Nagyon jól néz ki, egészen más érzés kézbe fogni. Hangzás tekintetében én a kevésbé audiofil streamingre voksolok, mindig kéznél van, és bármit el tudok érni! Kényelmes.

Milyen terveitek vannak az év hátralévő részére? Pár turnédátum már elérhető az oldalatokon.

Tass: A lemezbemutató turné első szakaszán már túl vagyunk. A Rockmaratonon a szombati napon lépünk fel, amikor a Tiamat is játszik, aztán jön a Fekete Zaj, ami idén ismét teljes fényében pompázik majd, idáig látjuk most az idei programot. Ősszel Tatabányára biztosan visszatérünk, van pár osztrák dátum is, szépen lassan körvonalazódik majd az őszi program, egyelőre éppen hogy csak túléltük az országos turnét. Illetve lesz majd egy három hónapos külföldi promókörünk.

Van olyan fesztivál ahol különösen szerettek fellépni?

Lackó: A Fekete Zaj, oda családilag vonulunk le. Feleségek, gyerekek, faházbérlés, minden nyáron különleges élmény.

Tass: A Rockmaratont tudnám még kiemelni, ami a szívemben átvette a Sziget helyét. Ott lehet manapság találkozni az ország minden tájáról összegyűlt ismerőseimmel. Egy napot mindenképp ott tölt mindenki, azt nem mondom, hogy sok zenekart látunk.

Májki: Sok pultot látunk, 🙂

Tass: Leginkább szociális élménynek mondanám, 🙂

Kikkel szerettek a legjobban turnézni? Van olyan zenekar, amely ebből a szempontból kiemelkedik? Zenészek, akikkel különösen nagy barátság alakult ki?

Tass: Dalriada, Christian Epidemic, mindkettővel sokat összejártunk házibulizni, szalonnát sütni. Vagy ott a Vesztegzár, akikkel sokat lógunk együtt

Lackó: A három hónapos turné a Dalriada társaságában valami hihetetlenül jó hangulatban telt.

Májki: És túléltük!

Lackó: Igen, ez nem mindig tűnt biztosnak 🙂 Innen is üzenjük nekik, hogy kutyaszőr! Ezt ők majd értik!

Sikerült több külföldi zenekar előtt fellépnetek hazai bulikon, mennyire nehéz ezekre a turnékra beugranotok?

Májki: Nem egyszerű, a legtöbb zenekar komplett stábbal és saját előzenekarral érkezik hozzánk, sokszor egyáltalán nincsen magyar zenekarnak lehetősége előttük fellépni.

Tass: Vannak a szerevezők között barátaink, de kevés olyan külföldi fellépő jár erre, akik hasonló zenét játszanak, és akikkel jól passzolnánk össze. Ott van például a Dark Tranquilllity, akikkel évek óta nem sikerül összehozni a közös fellépést, már-már egy görög sorstragédia a dolog, ettől függetlenül távolról sem lehetetlen.

Milyen zenéket szoktatok hallgatni, ha utaztok? Kik a közös kedvenceitek?

Lackó: Olyanok nincsenek, elég különböző zenéket hallgatunk.

Májki: Racs Attila, a dobosunk szokott válogatáslemezeket csinálni, ő az, aki ezeket sosem felejti el, ezeken a válogatásokon minden előfordul.

Tass: Nagyon friss dolgokat nem szoktunk hallgatni, én leragadtam. Aki nem játszik húsz éve, az nálam friss zenekar, 🙂 Olyan újabb zenekarokat hallgatok esetleg, mint a The Dead Daisies, ahol régebbi zenekarokból ismert zenészek játszanak. Az olyanok maradtak meg, mint a Moonspell, Tiamat, Paradise Lost… Az újabb zenékkel nehezebben kerülök kapcsolatba, valószínűleg ez az oka.