Kiválónak ígérkező koncert-özönre készültem szombat este: várt a Tribute To Heavy Metal Fesztivál a Wigwamban, ahol legendás heavy metal bandákat idézett meg öt vérprofi zenekar, név szerint a Vortex (Megadeth), Keepers Of Jericho (Helloween), a Motörhand (Motörhead), a Meltdown (Judas Priest) és az Iron Maidnem (Iron Maiden). Aki ott volt, csodálatos élményekkel lett gazdagabb, aki lemaradt, sajnálhatja, de mindenkit vigasztalhat a tudat, hogy a teljes műsort rögzítették és dvd formában elérhető is lesz az anyag. Remélhetőleg minél előbb.

Manapság egyre nagyobb teret hódít, sőt, hovatovább külön műfajjá növi ki magát a tribute. Ennek keretein belül a zenekarok a világ zenei életének nagyjai előtt hajtanak fejet, tisztelegnek megannyi zseniális zenész és művük előtt. Mint oly sokszor, a tribute esetében is akadnak fanyalgók, akik kétségbe vonják az irányvonal létjogosultságát. Számomra nevetséges ellenérvekkel állnak elő, például, hogy mennyivel könnyebb egy már befutott zenekar sodrásvizén elevickélni, mint saját dalokkal próbálkozó, kezdő zenekarként befutni. Arról az apróságról elfeledkeznek, hogy tribute zenekarként alkalmasint többszörösen meg kell küzdeni a rajongók kegyeiért, hiszen folyamatosan ott van a már jóformán minden sikert elért “anyazenekar”, mint összehasonlítási alap, a – bizonyos esetekben – nem kis számú konkurens zenekarról nem is beszélve. Ezen kívül, ha jobban belegondolunk, a minőségi tribute zenélés komoly szerepet vállal a zenei nevelés terén, hisz ebben az őrületes zenei dömpingben lassan már generációk nőnek fel úgy, hogy egy-egy ikonikus zenekar vagy zenész említésekor üres tekintettel bambulnak csak ránk. Nem mellékes tényező az sem, hogy – bár imponáló, ahogy egyre több és jobb koncertre van lehetőségünk eljutni – az igazán nagy sztárcsapatok csak ritkán, vagy egyáltalán nem jönnek el kis hazánkba, hogy élőben élvezhessük a legendás dallamokat. Ha pedig mégis összejön egy-egy szuperkoncert, sokak számára egyszerűen megfizethetetlenek a jegyárak. Mindezek alapján szerintem a tribute zenélésnek igenis van létjogosultsága, sőt, a már külföldön is általánosan egyre elismertebb magyar tribute zenekarok minőségi, hiteles előadásai minden tiszteletet megérdemelnek.

Ennek volt ékes példája szombat este.

Nos, hogy a legelején kezdjem, drága Steew kollégával felszerelkezve, a jó buli reményével és némi jóleső izgalommal telve indultunk a város túlsó végébe szombat kora este. Mindenképp időben akartunk érkezni, mert az öt remeknek ígérkező koncert egyikéről sem akartunk lemaradni. Ám a sors közbeszólt – a kegyetlen természet kikövetelt egy kényszerű kitérőt, minek következtében a tervezettnél egy jó órával-másféllel később sikerült befutnunk a Wigwamba. Mindjárt érkezéskor két csalódás ért – szerencsére, ezeket nem követte már több az éjszaka folyamán. Hirtelen támadt szomorúságunk egyik oka a kevés néző volt. Nagyjából fél ház lehetett, talán valamivel több. Pedig ilyen zenei kínálattal meg mertem volna esküdni, hogy alig fér majd be a klasszikus heavy metalra éhes tömeg. Annyi előnye volt a dolognak, hogy zökkenőmentesen lehetett közlekedni a Wigwam egész területén, nem kellett sorba állni a mosdóban és gyorsan lehetett sörhöz jutni.
vortexA másik rossz hír az volt, hogy a Vortex már végzett és minden visszajelzés szerint baromi jó bulit csináltak. Na és ugye, ki ne szeretne (szeretett volna!) élőben jó kis Megadeth-nótákat hallani, ráadásul kiváló előadásban? Ezúton is megkövetem a srácokat, és biztos, hogy ha legközelebb alkalmam nyílik rá, megnézem-hallgatom őket.
Mint kiderült, a Keepers of Jericho műsorának is a végét csíptük el. Annyi bizonyos, hogy a srácok lendületesen játszották a klasszikus keepersofjerichoHelloween-dalokat, remek hangulatot teremtettek és láthatóan ők maguk is rettentően élvezték a koncertet. Világi Zoltán énekes kicsit elfáradhatott a végére, úgyhogy a Future World alatt alaposan megénekeltette a közönséget, hogy aztán megújult erővel pörögje végig az utolsó számot, mely alatt két roppant csinos, ápolónőnek öltözött táncoslány is kényeztette a nagyérdemű vizuális központját.
motorhandRövid átszerelés után aztán színpadra lépett a klasszikus trióban felálló Motörhand. Habozás és kímélet nélkül csaptak a mocskos rock’n’roll közepébe. Horti (Hortobágyi Gábor) dobos gyilkos iramot diktált, de valahogy ezeknek a srácoknak ez meg sem kottyant. Az ember lánya csak állt és lesett ki a fejéből, ahogy egymás után robbantak elő a jobbnál jobb Motörhead-nóták feltartóztathatatlan – de sajnos nem végtelen – áradatban. Kérem szépen, volt itt – a teljesség igénye nélkül – Born To Raise Hell (egy csinosmotorhandvokal2 hölgy vokalista részvételével), aztán Killed By Death és Overkill, no meg Sacrifice és persze, az elmaradhatatlan Ace Of Spades. A nagy zenei élvezkedés-fergeteg közepette egy visszatérő gondolat keringett a fejemben, hogy mégis, hogy a fészkes fenébe lehet ennyire lazán, néha már szinte álmatag mozdulatokkal ilyen virtuózan gitározni, ahogy azt Kató Csabi művelte. Egyetlen picit gyenge pontja volt a műsornak, a hangosítás, illetve azon belül is az énekek hangereje. Ugyanis amikor Tommy (Soltész Tamás) énekes-basszusgitáros kiereszti a recsegő vadállatot a torkából – szőkés feje és szemtelen fiatalsága ellenére -, teljesen Lemmy-jelleget ölt. Na az ő hangjából bőven elbírt volna még a fül néhány decibellel többet, Csabi vokálozása pedig inkább csak látványelem maradt.
meltdownMég szinte fel sem ocsúdtunk a Motörhand tempója, lendülete, energiája okozta kábulatból, alig pár mondat váltása és néhány sörkortyintás után újfent a színpadhoz szegeződtünk – ezúttal a Meltdown kezdte, vagyis inkább folytatta a kápráztatást. Szédületes volt, amit produkáltak a fiúk. Ahogy Vörös Gabi a koncert előtt nem sokkal adott interjújában jelezte is, döntően a “British Steel” albumról válogatták össze a műsor elemeit, köztük természetesen a Breaking The Law-val, ami az egyik személyes kedvencem is. Sok-sok Halford énekelte szám hallgatása után nehéz elképzelni, hogy valaki mástól is ennyire jól essenek a Judas-nóták – nos, Szatmári Zoltán “Szatyi”-nak ezt maradéktalanul sikerült elérnie. Az egész zenekar virgoncan, könnyedén, láthatóan a zene iránti legmélyebb alázattal és rajongással játszott, megérdemelten kivívva az eseményen megjelenő Tim “Ripper” Owens maximális elismerését is. Az egyetlen apró elégedetlenségem itt is az ének hangosítása volt, egy ilyen hang igazán megérdemelte volna, hogy kellő támogatással szárnyalhasson, teljesen betöltve teret, fület, lelket. Ezzel együtt, ha nem tudtam volna, hogy lesz még egy, hasonlóan jónak ígérkező zenekar, hát kérem, őszintén szólva, talán sírva fakadtam volna, hogy vége a Meltdown koncertjének, annyira csodálatos volt. Igazán jó lenne, ha gyakrabban lehetne a srácokat színpadon látni, ezt minél több embernek látnia-hallania kell!
ironmaidnem2Aztán jött az utolsó dobás, az Iron Maidnem. Ők is impozáns műsort válogattak össze erre a kivételes estére, igyekeztek a legütősebb számokat eljátszani, de még egy ilyen hosszabb show-ba is képtelenség ennyi nagyszerű dalból úgy mazsolázni, hogy valakinek a kedvence ki ne maradjon. Így járt most Steew, aki a Running Free-t hiányolta (ahogy én Motörhand-éktől az English Rose-t :)), de cserébe megannyi nagy slágert kaptunk, Fear Of The Dark-tól The Number Of The Beast-en át Aces High-ig, Trooper-rel, Two Minutes Toironmaidnemkisszoli Midnight-tal megfűszerezve. Az összhatás lenyűgöző volt. Abban is mindenki egyet értett, hogy gyakorlatilag a zenekar csinálhatott volna, amit akart, Kiss Zoli teljesítménye egy, a Maidnem-nél klasszisokkal gyengébb produkciót is bőven elvitt volna a hátán. Félelmetes hangja van Zolinak, mesteri módon is bánik vele és nem mellesleg frontemberként is fantasztikusan működik. A műsor legvégén egy orbitális Run To The Hills-t kaptunk a sok “vissza-vissza” kiabálásért, és azt hiszem, kellemesen fáradtan és mindenképpen csodálatos élményekkel gazdagabban konstatálhattuk: hoppá, mindjárt hajnali 3 óra…
Ami az egyes koncertek részletes taglalását illeti, nyilvánvaló, hogy vannak hiányosságok. Nos, mentségemül szóljon, hogy – mint már futólag említettem – Güzü és MetalAngel kíséretében ellátogatott a fesztiválra az a Tim “Ripper” Owens, aki előző este a Crazy Mamában adott teltházas, fergeteges koncertet a rengeteg jelenlévő nagy örömére. Mivel én nem voltam az Őrült Hölgy vendége pénteken, meg amúgy is… nem bírtam ki, muszáj volt néhány szóra elkapnom az énekest, és bizony, nem mindig tudtam a beszélgetés és a zene élménye között megosztani a figyelmemet.  IDE kattintva olvasható, amit a csevegésünkből összehoztam. Srácok, Güzü és MetalAngel, óriási köszönet, hogy elhoztátok Timet a Wigwamba! 🙂
A heavy metal legendás alakjainak tiszteletére rendezett fesztivált összegezve: óriási élmény volt. Tiszteletre és figyelemre méltó a kezdeményezés, profi volt a lebonyolítás és remélhetőleg még sok hasonló eseményen tombolhatunk önfeledten, fejet hajtva az ikonikus figurák előtt, áldozva a zene hatalmas oltárán. Nem tudhatom, csak remélem, hogy egy-egy, a tribute térhódítását ferde szemmel néző egyén is jelen volt a Wigwamban, mert a produkciók után biztos vagyok benne, hogy a kétségei szertefoszlottak. Azt hiszem, minden megjelent nevében mondhatom: KÖSZÖNJÜK!
Külön köszönet Matt-nek a képekért! A koncertekről készített többi nagyszerű fotóját ITT nézhetitek meg.