25 év nagy idő. Ahogy a mondás is tartja, annyi idő alatt sok víz lefolyik a Dunán. Hát még az Amazonason! 25 év alatt a zenei trendek is jócskán átalakulnak, változnak. Pont ennyi évvel ezelőtt (na jó, szeptemberben, most meg ugye a naptár szerint mindjárt vége az évnek) jelent meg egy olyan lemez, amit a szaksajtó nemes egyszerűséggel a Slayer 1986-os mesterművéhez, a máig utolérhetetlen Reign In Blood-hoz hasonlított. Vajon nem szentségtörés ez? Az tény, a ’80-as évek végén fénykorát élte a thrash metal. A világ bármely táján szétnézett a koncertlátogató, mindenhol magas szárú Puma cipőbe bújtatott thrashereket látott. Nem is csoda, hiszen a Bay Area- öböl partjain olyan bandák zúztak, mint a Metallica, a Slayer, az Exodus és még sorolhatnám. Persze nálunk Európában (főleg a németeknél) is erős volt a mezőny: Kreator, Sodom, Destruction és társaik. Ebbe a közegbe csöppent bele, és adott új impulzust a műfajnak a maga hagyományos megközelítésében a Sepultura. Ráadásul onnan érkeztek, ahonnan senki nem várta volna: Brazíliából. 1989 szeptemberében, Beneath The Remains címmel jelentették meg harmadik nagylemezüket. Ez a death metal hatásokat sem nélkülöző thrash klasszikus volt a banda első albuma, amit már egy komoly nemzetközi kiadó, a Roadrunner jelentetett meg. Hozzáteszem, nem csak ezért vált klasszikussá a korong.

sepultura3  20141222A zenekar 1984-ben alakult Brazília legdélebbi részén, egy Belo Horizonte nevű helyen. A bandát két testvér, Igor és Max Cavalera alapította, mikor 14-15 évesek voltak. A Sepultura név az angol grave azaz sír/sírhely szó portugál megfelelője. Max Cavalera egy alkalommal éppen a Motörhead Dancing On Your Grave’ című dalának szövegét fordította portugálra, és úgy gondolta, a Sepultura jó név lehet egy brazil death/thrash csapat számára. Most had ne menjek bele a zenekar karrierjét bemutató sorokba, úgysem olvasnátok végig a számtalan tagcserét, meg ahhoz amúgy is ott van a Wikipedia. Hegyezzük ki az írást a Beneath The Remains körüli időszakra, mert szerintem amúgy is az volt a Sepultura klasszikus felállása.

sepultura5  20141222Közel sem nevezhetjük a Sepultura első két kiadványát (Bestial Devastation split a szintén brazil Overdose zenekarral 1985-ben, és Morbid Visions korong ’86-ban) felejthetetlennek. A dalok igen közeli hasonlóságot mutattak a Slayer-rel, csak sokkal pocsékabb hangzással. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a Sepu tagjai, mint kezdő zenészek, nem rendelkeztek kellő anyagi fedezettel, saját felszerelésük sem nagyon volt, egy jobb stúdiót, és a benne munkálkodó, hozzáértő producert meg pláne nem tudtak volna fizetni. Így aztán abból „főztek”, amijük volt, de szerencsére már a Jairo Tormentor névre hallgató gitáros nélkül, aki úgy döntött, hogy kiszáll a bandából. Így aztán a Cavalera testvérekhez, illetve Paulo Jr. basszeroshoz csatlakozott a német származású Andreas Kisser gitáros. Már vele készült el az 1987-es Schizophrenia album, amely elindította őket, arra a szintre, amit talán még ők maguk sem mertek álmodni.

sepultura4  20141222Mai füllel hallgatva (vagy inkább nem hallgatva, mert nem szeretem) a Schizophrenia is vérszegény. Az viszont tény, hogy a hangzást leszámítva a tagok hangszeres tudása érezhetően rohamos fejlődésnek indult. Igor egyéni dobolása itt kezd alakot ölteni, Andreas Kisser szólói és Max riffjei pedig már ekkor gyilkosak voltak. Az album villámgyorsan több mint 15 ezer példányban kelt el Brazíliában, a banda pedig úgy látta, korántsem reménytelen a nemzetközi folytatás. Főleg úgy, hogy akkoriban a több ezer kalózmásolat útján a világ minden táján szétterjedt az album. Max Cavalera ezen felbuzdulva gyorsan öltönybe bújt, és miután egy haverjának köszönhetően sikerült eljátszania, hogy ő is a Pan Am légitársaság alkalmazottja, már repült is New Yorka, hogy felhajtson néhány lemeztársaságot. Földet érésekor kapásból belebotlott egy tolvaj fekába, aki kést szorítva a nyakához követelte a vagyonát. Max zsebében mindössze 5 dollár lapult, és mivel ekkor még angolul is alig beszélt, joggal aggódhatott, hogy a rosszarcú nem hisz neki. Szerencsére megúszta az esetet, az pedig még nagyobb öröm volt a Sepultura családnak, hogy sikeres volt a tárgyalása Monte Connerrel (az ő nevéhez fűződik az Annihilator első szerződésének tető alá hozatala), akinek rádióműsora volt, de mellette a Roadrunner cégnél is dolgozott. A beszélgetést követően három hónappal később jött egy levél Montetól, hogy sikerült lezsíroznia a Roadrunner-szerződést, a bandának már csak alá kell írnia. Na meg rá kell feszülni a fasza dalokra, végtére is a kiadónak köszönhetően kitörtek Brazíliából, így a következő lemezük már a világ minden táján elérhető lesz.

sepultura2  20141222A csapat végre egy komolyabb brazil stúdióban rögzíthette új albumát. Eredetileg úgy volt, hogy az Annihilator főnöke/gitárosa, Jeff Waters lesz az album producere, végül az akkor még nem túl ismert, ezzel a lemezzel azonban világhírnevet szerző death metal guru, Scott Burns segítségével (aki egyébként mindössze kétezer dollárért vállalta el a munkát, mert kíváncsi volt Brazíliára) vették fel a lemezt. A hangzás patinás lett, ugyanakkor gyilkos. Írásom elején említettem, hogy ma már ezt a lemezt egy lapon emlegetik a Slayer Reign In Blood korongjával, és bizony ez cseppet sem túlzás. Max masszív ritmusozása és Andreas Kisser nem kimondottan thrash metalba illő szólói rendkívül jól passzolnak Igor Cavalera dobos bámulatosan kifejlődött játékához. A teljességhez hozzátartozik, hogy a banda utólag bevallotta, hogy Andreas beszállásával a gyorsabb haladás érdekében a stúdióban három lemezen is (Schizophrenia, Beneath The Remains, Arise) ő játszotta fel Paulo Jr. basszustémáit. A 42 perces anyag intenzív, gyilkos lendülettel előadott klasszikus thrash metal. A lemez már a megjelenés hetében hatalmas hírverést csinált, így nem csoda, hogy a Roadrunner emberei, akik óvatosságból, (végtére is mégis „csak” egy Brazíliából származó bandáról van szó) fukarkodtak a pénzzel, úgy döntöttek, hogy áldoznak még a bandára, így klipet is készíthettek az Inner Self dalhoz. Az anyagon néhány vendég is felbukkan. A Stronger Than Hate kórusában például olyan nevek hallatják hangjukat az akkori színtérről, mint Kelly Shaefer (Atheist), John Tardy (Obituary) valamint Scott Latour és Francis Howard a death metalt játszó Incubusból. A lemez borítójával viszont történt egy kis kalamajka. Max még korábban egy könyvesboltban bukkant rá egy bizonyos Michael Whelan fantasy könyveken használt festményeire. Annyira megtetszett neki, hogy az egyik képet megmutatta Monte Connernek, aki felkereste a művészt, majd el is készült a borító. Igen ám, de Max nem ezt választotta ki Whelan albumából, hanem azt amit az Obituary tett fel a Cause Of Death című lemezére. Volt is nagy balhé, amit csak tetézett, hogy a kiadó kérésére kénytelenek voltak a banda logóján is változtatni. Ez ügyben a könnyedebb olvashatóság volt az ürügy. Persze ezek a háttérinfók semmit sem vonnak le a Beneath The Remains értékéből.

sepultura6  20141222Az album világszerte körülbelül 300 ezer példányban kelt el egy év leforgása alatt, és a Sepultura a szintén abban az évben feltűnt Annihilator mellett egyből ott találta magát a thrash legnagyobb reménységei között. A Beneath the Remains 1989. szeptemberi megjelenését követően első külföldi turnéjára indult a Sepultura. A Sodom előzenekaraként bejárták Európát, majd az USA és Mexikó következett, játszottak a Motörhead és a Metallica előtt. A sikeren felbuzdulva a Roadrunner 1990-ben újra megjelentette a Schizophrenia lemezt, most már nemzetközi terítéssel, és ehhez a kiadáshoz a Sepu rögzítette a Troops Of Doom egy friss verzióját bónusz dalként. Innentől fogva a kiadó sem akart spórolni a bandán, a Sepu 40 ezer dollárt kapott a második nemzetközi terjesztésű album munkálataira, vagyis kereken ötször annyit, mint amit korábban a Beneath The Remainsre előirányoztak nekik. A sikersztori pedig egy újabb klasszikus albummal folytatódik. Ez lett az Arise, de ez már egy másik történet…

Pontszám: 8/10

Az együttes tagjai:

Max Cavalera – ének, gitár
Andreas Kisser – gitár
Paulo Jr. – basszusgitár
Igor Cavalera – dob

A lemezen hallható dalok:

1. Beneath The Remains 5:14
2. Inner Self 5:10
3. Stronger Than Hate 5:54
4. Mass Hypnosis 4:26
5. Sarcastic Existence 4:46
6. Slaves Of Pain 4:04
7. Lobotomy 4:59
8. Hungry 4:31
9. Primitive Future 3:10