Folytatjuk a kérdezz-felelek sorozatunkat a Solidity zenekar tagjaival. Legutóbb a csapat dobosát Gazsó Krisztiánt faggattuk, amit IDE KATTINTVA olvashattok el, most pedig a ritmusszekció másik tagját Kemény Zsolt basszusgitárost kérdezzük a zenekarról, a benne töltött szerepéről, élményeiről, a zene rá gyakorolt hatásáról.
Kezdjük nálad is az elején? Mikor és hogyan kerültél a Solidity zenekarba? Hogyan jött az ismeretség a többiekkel?
Naná! Lacit és Pengét koncerten láttam először, még más együttesben, de már egy helyen léptünk fel. Penge egy jelenség volt (illetve az ma is), aki csak a bárpult mellől hallgatta azt hihette, hogy ketten éneklik a tiszta és hörgős részeket. Ő amúgy is két ember energiájával él, nem tudom, hogy csinálja. Lacival később együtt is játszottunk az Art of Paradoxban, már akkor is oda voltam az erőteljes játékáért, meg az ízes szólóiért. Végül a Solidity egy Ráday utcai sörgőzös estén alakult meg 2012 augusztusában, és a metálmokat szövögető öt fickóból hárman azóta is együtt vagyunk. Krisztiánt, minő véletlen, szintén koncerten ismertem meg és a technikai tudása mellett az elképesztő dinamikája ragadott meg. Aztán megismerkedve az is kiderült róla, hogy mennyire jó ember, nagyon bírjuk egymást.
Mennyire voltál a zenekar előtt is a progresszívebb zene megszállottja? Úgy is kérdezhetném, kik voltak azok a zenekarok, előadók akik a te művészetedet legjobban inspirálták?
A felvezető kérdést el is intézhetjük két szóval: Teljes mértékben. Akkor kezdtem zenét hallgatni, amikor a Deep Purple és a Black Sabbath még mainstream (!) voltak, az Emerson Lake and Palmer, a Genesis és a Yes a legnagyobb helyeket töltötték meg. Kézen között jutottunk hozzá lemezekhez, egy koncertre kijutni legfeljebb álom volt. Mindez hihetetlenül erős kötődést alakított ki irántuk. Aztán ugyan 15-20 évvel később, de végül láttam mind. Akkor már megindult az Arena, IQ, Marillion, fémjelezte neo-prog vonal a régi alapokon, illetve bejelentkezett a metál, ahol a Dream, Moonsorrow és Children of Bodom rám rúgták az ajtót, tán a fiam tudhatja, miért pont ők hárman. Innen aztán nem volt megállás a Haken, Circus Maximus és a Vola produkcióitól mindig elvágódom.
Nem titok, Te vagy a legrégebb óta fiatal a zenekarból. Gondolom a Solidity előtt is zenéltél, voltak zenekaraid. Mesélj kérlek kicsit a pályafutásodról .
Régebben sokkal több időm volt közös zenehallgatásra, elemzésre barátokkal. Innen kerültek ki többen is, akikkel aztán együtt zenéltem prog rock bandákban, mint a Hidroplan, Jester’s Day, vagy a már említett Art of Paradox. A Hidroplannal készítettük az első lemezt, amin részt vettem, azóta is sokat jelent nekem az a cd.
Ha csak a hangszeredet vesszük. Basszusgitárosként kik azok a pályatársak, kollégák, akiknek felnézel a tudására, a szakmai hírnevére. Legyen szó akár hazai, vagy külföldi zenészről?
Pete Trewavas (Marillion) dallamos, improvizatív játéka nagy hatással volt rám. Lenyűgözött Henkka Seppälä brutális ereje a Children of Bodomban. Steve Anderson pedig odaáll faarccal és elképesztően precíz alapot tesz a Threshold kreativ zenéje alá. De hát hosszú lenne az ufók listája…
Térjünk vissza a jelenlegi projektre a Solidityre? Mennyire veszel részt aktívan a zeneszerzésben, az irány formálásban?
A Solidity-ben Laci a zeneszerző mágus, a hangszeres részeket tekintve megírt első változattal jelentkezik. A basszus tracket az adott koncepció mentén szoktam kicsit magamra szabni. A számok szerkezetébe apróbb dolgokkal szoktam ötletelni, pl. duplázzunk meg egy refrént, de jól szólna itt egy modulálás, meg ilyenek. Az irányvonalban nem meglepő módon prog párti vagyok. Szeretem a váratlan megoldásokat nemcsak a dallamokat, ritmikát tekintve, de a hagyományos dal szerkezetektől való eltérést is (csak jussunk el a-ból b-be 😊). Az ötleteléseinken ezt képviselem, de nem vagyok vele egyedül.
Mi az amit Te tudsz leginkább hozzátenni a zenekar kreatív működéséhez?
Laci és Penge nagyon kreatívok, Krisztián a dob szentélyével külön intézmény. Ha valami nem normális dolgot kell kitalálni, abban elég jó vagyok. Legutóbb gyártottam egy sor viccesnek szánt videót, amiről kiderült hogy nekem is szórakoztató volt megcsinálni.
Készül az új lemez. Hogy gondolod mennyiben lesz ez más mint az előző?
Krisztiánnak is feltetted ezt a kérdést? Ha most rosszul válaszolok, hetekig fogjuk gyilkolni egymást 😊 Igazából az előző, második album vonalát követjük, továbbra is komplex témákkal, húzós riffekkel emberbarát refrénekkel, nagy ívű, vagy éppen rafinált gitár szólókkal. Krisztián friss ötletei nagyon beleillenek ebbe a koncepcióba, emellett Penge színes ének témái is a progos vonalat hangsúlyozzák.
Hogyan gondolod, kiknek szól majd leginkább az új Solidity korong?
Mindenek előtt a tartalmas metál kedvelőinek. Kár volna most itt stílusokkal dobálózni, mert mi se tudjuk egyszerűen besorolni magunkat. Számítunk viszont azokra a metál rajongókra akik esetleg rajtunk keresztül eveznének progosabb vizekre, továbbá azokra (mint akár a korábbi önmagam) akik a prog rock vonalon elég nyitottak rá, hogy meghallgassanak minket.
Kedvenc Solidity track a már megjelent előző albumról? Amit a legjobban szeretsz játszani, esetleg a legtöbb saját élmény köt hozzá?
Nagyon szeretem a Queendomot játszani, nagyon közel áll hozzám, ezért a zenekar néhány koncert után úgy döntött, hogy nem adjuk többet elő élőben (ha-ha…). Az igazat megvallva 3 perc révedezés után jön 3 perc tombolás és a dal eleje túlzottan leültet egy metál bulit. Más közegben előadva a dal második felében mennének haza, de hát a prog sem egy habostorta.
Legtöbb saját élmény az Uncontrolledhoz köt, amit betegen írtam és beteg is lett. Szeretjük mindannyian, de a fertőzésveszély miatt ezt sem játsszuk.
A jelenlegi setlistről a Masterpiece of a stoned heart a személyes favorit, van abban minden, ami bal, jobb és vájt fülnek ingere.
Van e esetleg a Solidity mellett más aktív projekted is amiben részt veszel?
Nincs. Annyi minden érdekel a zenén kívül, hogy nem fér bele egy párhuzamos projekt.
Mik a hosszabb távú terveid? Úgy is mint a Solidity tagja, úgy is mint zenész? Mi az amit még mindenképpen meg akarsz valósítani?
Terveim elsősorban a Solidityvel fonódnak össze. Remélem, még jó pár albumot el tudunk közösen készíteni, nagyon kíváncsi vagyok, hogy hosszútávon milyen irányba változik a zenei ízlésünk, hogyan jelenik ez meg majd a későbbi felvételeken. És bár épp mondtam, hogy nem fér bele más projekt, messzebbre tekintve egy titkos vágyam azért van.
Végezetül. Ha három lemezt vihetnél csak magaddal tovább, mi az a három ami nélkül semmiképpen nem tudnál tovább létezni ?
Kicsit olyan ez, mintha lenne tíz gyerekem és kettőt vihetnék nyaralni. Kár, hogy még csak készülőben van a harmadik albumunk, gyorsan átvághattam volna a gordiuszi csomót 😊
Akkor dobpergés, és…
Arena – Contagion (ez a lemez hivatott képviselni a teljes ős- és neo-prog világomat)
Haken – Virus (az egyetlen, amiben a kérdést követő pillanatban biztos voltam)
Between the Burried & Me – Coma Ecliptic (élőben hallottam őket először, csak annyit tudtam róluk, hogy „jók”, na engem ott könyörtelenül beszippantottak a világukba)