A 60-as évek végén, 70-es évek elején – amikor a világ túlesett a Beatles és a Rolling Stones zenéje okozta első „sokkon”- a már lerakott alapokra új „zenefalak” felépí­tése kezdődött. Ekkor indultak a hard rock alapí­tó atyjai (pl: Deep Purple, Black Sabbath), és ekkor alakult ki a „progresszí­v rock” irányzat is melynek olyan jeles képviselői kezdték ezekben az években a pályafutásukat, mint a Pink Floyd, a Yes, a King Crimson vagy az Eerson Lake and Palmer. Ezen zenekarok muzsikájukkal egy olyan „elegyet” hoztak létre, mely ötvözte a rockot, a jazzt és a kortárs klasszikus zenét. A 80-as évek végére a rock általános háttérbe húzódásával együtt ez az irányzat is kegyvesztetté vált. A 90-es évek közepétől azonban újra megmozdult a progresszí­v gépezet. Olyannyira, hogy mára már több, erre a műfajra specializálódott kiadó is létezik és a műfaj divattá vált. Vannak zenekarok, akik a műfajt a metál felől közelí­tik meg ( Dream Theater) és vannak, akik a hagyománytiszteletet, és a nagy ősök által kikövezett út „újraaszfaltozását” tűzték ki céljukul. Ilyen csapat, pl. a Spock’s Beard, vagy a The Flower Kings. 2003. október 24-én a The Flower Kings már megmutatta magyar közönségének a zene határtalanságát. Aki ott volt, emlékezhet rá, hogy a két órás előadás után az élménytől szinte sokkos állapotban, mosolygó emberek sora szárnyalt Budapest utcái felett. Mielőtt ismét repülni kezdenénk és rátérnénk a svéd zenekar, Meet The Flower Kings című kiadványára, röviden tekintsük át a zenekar pályafutását.

1994-ben egy Roine Stolt névre hallgató svéd énekes, gitáros, zeneszerző megjelenteti első szólóalbumát. A “The Flower King” címre keresztelt munka hatalmas hatással van a progresszív rockzene rajongóira, akik a 70-es, 80-as évek prog-kánaánja után kiéhezve várnak egy új hangra. Az album, amellett, hogy érezhető rajta a zeneszerző kedvenc zenekarainak, (Genesis, Pink Floyd, ELP, Yes) hatása, egy teljesen új, de már kiforrott hangot szólaltat meg.

Roine Stolt 1956. szeptember 5-én született a svéd Upsala-ban. Meghatározó zenei hatások a hatvanas évek nagy zenekaratól érték: The Doors, The Jimi Hendrix Experience, Procul Harum és a Beatles. Már a 60-as évek végén hagszert,- ekkor még basszusgitárt – fog és egy helyi, Jimi Hendrix, Jeff Beck, Beatles és King Crimson feldolgozásokat játszó zenekar tagja lesz. 1973-ban, az Allman Brothers “Orexis” című albuma hallatán gitárt ragad és egy évvel később már a progresszív rock muzsikát játszó, akkor már profi zenészekből álló KAIPA tagja. Az ekkor még csak 18 éves Stolt hatalmas lendülettel veti bele magát a zenei életbe. Gitározni tanul és a KAIPA-val egy év alatt 100 koncertet is játszik. 1979-ben elhagyja a zenekart, hogy létrehozza első saját csapatát, melyet FANTASIA névre keresztel. Két album elkészítése után, 1982-től session zenészként és producerként is dolgozik. 1985-ös, “Behind The Wall” című albuma még a melodikus, romantikus rock jegyében születik, mí­g 1989-es “The Lonely Heartbeat” című munkája a rock és a pop elegyének jegyeit viseli magán. A nyolcvanas évek végén létrehozza saját kiadóját a Foxtrot Music-ot. Fanatizmusára jellemző, hogy két születendő fiát, a-legfontosabb zenei mentorai után- Johan Sebastian-nak és Peter Gabriel-nek nevezi el. A 90-es években a progresszív rock újjászületésekor jelentkezik a már emlí­tett “The Flower King” című albumával, mely egyszerre melodikus, összetett, agresszív, elgondolkodtató. A lemez sikerén felbuzdulva, a címadó dalt választva zenekara nevéül, 1995-ben megszületik a The Flower Kings.

A szóló albumot készítő zenészek közül marad a dobos Jaime Salazar, az énekes Hasse Fröberg, és a dobos-ütőhangszeres Hasse Bruniusson. Hozzájuk csatlakozik a későbbi jóbarát, szerzőtárs Tomas Bodin billentyűs, és a testvér, Michael Stolt basszusgitáros. Elkészül a “Back In The World Of Adventures” album és elindul egy páratlan, igazi munkamániás karrier. A régi időket idéző, de mégis új hang, a lágy, néhol kortárs klasszikus zenét idéző motívumok haragos vihart ábrázoló, hurrikán szerű támadásaival kombinálva szinte azonnal meghódította a műfaj szerelmeseit. A sikert meglovagolva egy év elteltével megjelenik a “Retropolis” című anyag. A két ütős lemezen felbuzdulva, 1997-ben belekezdtek egy dupla CD-s lemezbe.

A zenekar egyre jobban belelendül a munkába. Olyannyira, hogy 1997-ben egy dupla stúdió albummal jelentkeznek. A “Stardust We Are” a csapat egyik legjobb műve. A 25 (!!!) perces címadó szerzemény a mai napig koncertjeik műsorán szerepel. Ezt követően két év szünet következik, de csak a zenekarnak. Roine Stolt ugyan is csatlakozik a Dream Theater dobosa, Mike Portnoy által életre hívott Transatlantic-hoz, mely csapat Neil Morse, (Spock’s Beard) énekes, és Pete Trevawas, (Marillion) basszusgitárossal kiegészülve 2000 és 2003 között két káprázatos stúdió, és két élő albummal gazdagí­tja a világ zenetermését.

A The Flower Kings 1999-ben hallat újra magáról, amikor is megjelenik a progresszív rock történetének egyik legjelentősebb albuma, az ismét dupla CD hosszúságú “Flower Power”. A közel egy órás “Garden Of Dreams” című szerzemény összetettségében, monumentalitásában csak a YES és az ELP klasszikus művihez hasonlítható. 1998-as észak-amerikai és 1999-es japán koncertjeiket megörökítendő, 2000-ben “Alive On Planet Earth” címmel dupla koncert albumot jelentetnek meg. Még ebben az évben egy új stúdió munkával is jelentkezik a megszállottként dolgozó Stolt és csapata. A “Space Revolver” című lemezen már Jonas Reingold, napjaink egyik legkiválóbb basszusgitárosa játszik. A zenekar 2001-es éve magyar szempontból is jelentős. Jamie Salazar dobos, a soron következő, kissé populárisabb zenét tartalmazó “The Rainmaker” című album dobszólamait még feljátssza, de azt követően távozik a The Flower Kings kötelékéből. Helyét egy 10 éves korában a “Ki Mit Tud?” cí­mű vetélkedőn feltűnt Svédországban élő magyar őstehetség, Csörsz Zoltán veszi át. Az új tag megjelenése dob még egyet az amúgy is eszelősen pörgő csapaton, és 2002-ben megjelenik az “Unfold The Future” cí­mű album, mely ismét dupla CD-nyi anyagot tartalmaz. A lemez turnéja nagy ajándékot tartalmaz a magyar hí­vők számára.

A The Flower Kings 2003. október 24-én csodálatos koncertet ad Budapesten, ahol Csörsz Zoli teljes családja is a rajongók között élvezheti a felemelő hatású muzsikát. Ekkor már a később taggá váló, itt még csak vendég státuszban szerepelő Daniel Gildenlöw, a Pain Of Salvation vezéregyénisége is a csapattal utazik. 2003-ban érdekes koncert kiadvánnyal jelentkezik a zenekar. A “Meet The Flower Kings” című dupla DVD és CD tulajdonképpen egy kis számú közönség előtt rögzí­tett élő stúdió felvétel, mely bár készítése körülményiből fakadóan kissé steril, csodálatos hallgatnivaló.

Ez egy olyan koncert DVD, ami a szó szoros értelmében nem is koncert. Egy svéd városban, Uppsalában vették fel az anyagot minimális létszámú közönség előtt. Az elsődleges célkitűzésük az volt, hogy tökéletes minőséget nyújtsanak át a rajongóknak, ezért Stolt elmondása szerint úgy rögzítették a dalokat, hogy ha játék közben úgy érezte, „lehetne ez jobb is”, újra kezdték. Ettől valóban hibátlan, gyönyörű a program, de a koncert feeling ezúttal elmaradt. Ez a Flower Kings esetében nem olyan nagy probléma, hiszen itt nem beszélhetünk a klasszikus értelmében vett dalokról. Kis zeneművek ezek, melyek hallgatása olyan figyelmet igényel, hogy közben fel sem merül bennünk, hogy megmozduljunk. Egyszerre visszafogottan depressziósak, és önfeledten elmélyültek. Hatalmas elvont-szólórészek és improvizatív motívumok keverednek dallamos vokálokkal, borult sikításokkal és technikai bravúrokkal. Tisztán játszanak, tisztelik egymás tudását és engedik “kijátszani” magukból a hangulatokat.

A dupla kiadványon összesen 7 darab található. A legrövidebb tizenegy perces, a leghosszabb harmincegy!!! Nehéz szavakat találni a zenére. Csak olyanoknak ajánlom, akik igazán nyitottak az érdekességekre. A melankolikus lírától kezdve, a metál riffeken át, a jazz „beborulásig” itt minden megtalálható. Nem ritkán egy tételen belül is. A zenészek mind hangszereik mesterei. Roine Stolt, a „főnök”, akik szinte az összes dalt jegyzi, rezzenéstelen arccal játssza a szebbnél szebb dallamokat, rafinált gitárszólókat, és közben jó néhány énekes betét is az ő nevéhez kötődik. Hasse Fröberg énekes-gitáros igazi társa Stoltnak és hangadottságai neki is kiválóak. Thomas Bodin billentyűsben az „új Rick Wakemannt” fedezhetjük fel. A ritmusszekció különösen kedves nekem. Amellett, hogy Jonas Reingold jazzes basszus játéka lenyűgöző, Hasse Burniussen régimódi percussion játéka, néha mosolyt fakasztó grimaszai is levesznek a lábamról, az igazi kedvencem a dobos, Zoltán Csörsz. Igen egy magyar srác, aki még gyermekkorában egy „Ki mit tud”-on tűnt fel, 2002 óta tagja a Flower Kingsnek és ma már a világ egyik legjobb ütőseként jegyzik. Igazi alázattal áll a nem éppen könnyű témákhoz és halálos precizitással, de mégis könnyedén hozza a témákat, melyekről csak annyit, hogy ritkán hallható a 2/4! J És még nem szóltam egy másik meglepetésről, Daniel Gildenglöw-ről, a Pain Of Salvation (POS) frontemberéről, aki itt még csak segéderő volt, azóta viszont már a zenekar teljes jogú tagja. A háttérben meghúzódva gitározik, néha ütűhangszereken játszik és vokálozik. Nem is akárhogyan. Még annak is, aki nem ismeri a POS-t, egyből lejön, hogy egy nem mindennapi tehetségről van szó! A dalok hömpölyögnek és miután a több  mint kétórányi zenei orgia után az ember megpróbálja magát összeszedni, rájön, hogy ez a hét ember a zene egy teljesen új dimenzióját nyitotta meg előtte. Folytatják a fent emlí­tett nagy elődök munkáját, de teljesen mai, modern felfogásban, hatalmas zenei tudás birtokában, rengeteg ötlettel a tarsolyukban.

A kiadvány külsőleg is nagyon igényes kiállí­tású. Három verzióban is kapható. Dupla CD, dupla DVD, valamint egy limited edition verzióban, ahol egy tokban kapjuk a CD-ket és a DVD-ket. Írásom legvégén térjünk vissza Csörsz Zoltánhoz. Kis mese következik. Egyszervolt, hol nem volt egy Vitray Tamás műsor, amiben nagyon sok tehetséges fiatal kapott bemutatkozási lehetőséget. Aki emlékszik, és látta a műsort az tudja, hogy már nagyon fiatalon hihetetlen dobos virtuóz volt. És aki még 2003. október 24-én sem látta élőben, az most ezen a CD-n vagy DVD-n igazán megismerheti őt is és a zenekart is! Sosem késő beléjük szeretni!