A 60-as évek végén, 70-es évek elején – amikor a világ túlesett a Beatles és a Rolling Stones zenéje okozta első „sokkon”- a már lerakott alapokra új „zenefalak” felépítése kezdődött. Ekkor indultak a hard rock alapító atyjai (pl: Deep Purple, Black Sabbath), és ekkor alakult ki a „progresszív rock” irányzat is melynek olyan jeles képviselői kezdték ezekben az években a pályafutásukat, mint a Pink Floyd, a Yes, a King Crimson vagy az Eerson Lake and Palmer. Ezen zenekarok muzsikájukkal egy olyan „elegyet” hoztak létre, mely ötvözte a rockot, a jazzt és a kortárs klasszikus zenét. A 80-as évek végére a rock általános háttérbe húzódásával együtt ez az irányzat is kegyvesztetté vált. A 90-es évek közepétől azonban újra megmozdult a progresszív gépezet. Olyannyira, hogy mára már több, erre a műfajra specializálódott kiadó is létezik és a műfaj divattá vált. Vannak zenekarok, akik a műfajt a metál felől közelítik meg ( Dream Theater) és vannak, akik a hagyománytiszteletet, és a nagy ősök által kikövezett út „újraaszfaltozását” tűzték ki céljukul. Ilyen csapat, pl. a Spock’s Beard, vagy a The Flower Kings. 2003. október 24-én a The Flower Kings már megmutatta magyar közönségének a zene határtalanságát. Aki ott volt, emlékezhet rá, hogy a két órás előadás után az élménytől szinte sokkos állapotban, mosolygó emberek sora szárnyalt Budapest utcái felett. Mielőtt ismét repülni kezdenénk és rátérnénk a svéd zenekar, Meet The Flower Kings című kiadványára, röviden tekintsük át a zenekar pályafutását.
1994-ben egy Roine Stolt névre hallgató svéd énekes, gitáros, zeneszerző megjelenteti első szólóalbumát. A “The Flower King” címre keresztelt munka hatalmas hatással van a progresszív rockzene rajongóira, akik a 70-es, 80-as évek prog-kánaánja után kiéhezve várnak egy új hangra. Az album, amellett, hogy érezhető rajta a zeneszerző kedvenc zenekarainak, (Genesis, Pink Floyd, ELP, Yes) hatása, egy teljesen új, de már kiforrott hangot szólaltat meg.
Roine Stolt 1956. szeptember 5-én született a svéd Upsala-ban. Meghatározó zenei hatások a hatvanas évek nagy zenekaratól érték: The Doors, The Jimi Hendrix Experience, Procul Harum és a Beatles. Már a 60-as évek végén hagszert,- ekkor még basszusgitárt – fog és egy helyi, Jimi Hendrix, Jeff Beck, Beatles és King Crimson feldolgozásokat játszó zenekar tagja lesz. 1973-ban, az Allman Brothers “Orexis” című albuma hallatán gitárt ragad és egy évvel később már a progresszív rock muzsikát játszó, akkor már profi zenészekből álló KAIPA tagja. Az ekkor még csak 18 éves Stolt hatalmas lendülettel veti bele magát a zenei életbe. Gitározni tanul és a KAIPA-val egy év alatt 100 koncertet is játszik. 1979-ben elhagyja a zenekart, hogy létrehozza első saját csapatát, melyet FANTASIA névre keresztel. Két album elkészítése után, 1982-től session zenészként és producerként is dolgozik. 1985-ös, “Behind The Wall” című albuma még a melodikus, romantikus rock jegyében születik, míg 1989-es “The Lonely Heartbeat” című munkája a rock és a pop elegyének jegyeit viseli magán. A nyolcvanas évek végén létrehozza saját kiadóját a Foxtrot Music-ot. Fanatizmusára jellemző, hogy két születendő fiát, a-legfontosabb zenei mentorai után- Johan Sebastian-nak és Peter Gabriel-nek nevezi el. A 90-es években a progresszív rock újjászületésekor jelentkezik a már említett “The Flower King” című albumával, mely egyszerre melodikus, összetett, agresszív, elgondolkodtató. A lemez sikerén felbuzdulva, a címadó dalt választva zenekara nevéül, 1995-ben megszületik a The Flower Kings.
A szóló albumot készítő zenészek közül marad a dobos Jaime Salazar, az énekes Hasse Fröberg, és a dobos-ütőhangszeres Hasse Bruniusson. Hozzájuk csatlakozik a későbbi jóbarát, szerzőtárs Tomas Bodin billentyűs, és a testvér, Michael Stolt basszusgitáros. Elkészül a “Back In The World Of Adventures” album és elindul egy páratlan, igazi munkamániás karrier. A régi időket idéző, de mégis új hang, a lágy, néhol kortárs klasszikus zenét idéző motívumok haragos vihart ábrázoló, hurrikán szerű támadásaival kombinálva szinte azonnal meghódította a műfaj szerelmeseit. A sikert meglovagolva egy év elteltével megjelenik a “Retropolis” című anyag. A két ütős lemezen felbuzdulva, 1997-ben belekezdtek egy dupla CD-s lemezbe.
A zenekar egyre jobban belelendül a munkába. Olyannyira, hogy 1997-ben egy dupla stúdió albummal jelentkeznek. A “Stardust We Are” a csapat egyik legjobb műve. A 25 (!!!) perces címadó szerzemény a mai napig koncertjeik műsorán szerepel. Ezt követően két év szünet következik, de csak a zenekarnak. Roine Stolt ugyan is csatlakozik a Dream Theater dobosa, Mike Portnoy által életre hívott Transatlantic-hoz, mely csapat Neil Morse, (Spock’s Beard) énekes, és Pete Trevawas, (Marillion) basszusgitárossal kiegészülve 2000 és 2003 között két káprázatos stúdió, és két élő albummal gazdagítja a világ zenetermését.
A The Flower Kings 1999-ben hallat újra magáról, amikor is megjelenik a progresszív rock történetének egyik legjelentősebb albuma, az ismét dupla CD hosszúságú “Flower Power”. A közel egy órás “Garden Of Dreams” című szerzemény összetettségében, monumentalitásában csak a YES és az ELP klasszikus művihez hasonlítható. 1998-as észak-amerikai és 1999-es japán koncertjeiket megörökítendő, 2000-ben “Alive On Planet Earth” címmel dupla koncert albumot jelentetnek meg. Még ebben az évben egy új stúdió munkával is jelentkezik a megszállottként dolgozó Stolt és csapata. A “Space Revolver” című lemezen már Jonas Reingold, napjaink egyik legkiválóbb basszusgitárosa játszik. A zenekar 2001-es éve magyar szempontból is jelentős. Jamie Salazar dobos, a soron következő, kissé populárisabb zenét tartalmazó “The Rainmaker” című album dobszólamait még feljátssza, de azt követően távozik a The Flower Kings kötelékéből. Helyét egy 10 éves korában a “Ki Mit Tud?” című vetélkedőn feltűnt Svédországban élő magyar őstehetség, Csörsz Zoltán veszi át. Az új tag megjelenése dob még egyet az amúgy is eszelősen pörgő csapaton, és 2002-ben megjelenik az “Unfold The Future” című album, mely ismét dupla CD-nyi anyagot tartalmaz. A lemez turnéja nagy ajándékot tartalmaz a magyar hívők számára.
A The Flower Kings 2003. október 24-én csodálatos koncertet ad Budapesten, ahol Csörsz Zoli teljes családja is a rajongók között élvezheti a felemelő hatású muzsikát. Ekkor már a később taggá váló, itt még csak vendég státuszban szerepelő Daniel Gildenlöw, a Pain Of Salvation vezéregyénisége is a csapattal utazik. 2003-ban érdekes koncert kiadvánnyal jelentkezik a zenekar. A “Meet The Flower Kings” című dupla DVD és CD tulajdonképpen egy kis számú közönség előtt rögzített élő stúdió felvétel, mely bár készítése körülményiből fakadóan kissé steril, csodálatos hallgatnivaló.
Ez egy olyan koncert DVD, ami a szó szoros értelmében nem is koncert. Egy svéd városban, Uppsalában vették fel az anyagot minimális létszámú közönség előtt. Az elsődleges célkitűzésük az volt, hogy tökéletes minőséget nyújtsanak át a rajongóknak, ezért Stolt elmondása szerint úgy rögzítették a dalokat, hogy ha játék közben úgy érezte, „lehetne ez jobb is”, újra kezdték. Ettől valóban hibátlan, gyönyörű a program, de a koncert feeling ezúttal elmaradt. Ez a Flower Kings esetében nem olyan nagy probléma, hiszen itt nem beszélhetünk a klasszikus értelmében vett dalokról. Kis zeneművek ezek, melyek hallgatása olyan figyelmet igényel, hogy közben fel sem merül bennünk, hogy megmozduljunk. Egyszerre visszafogottan depressziósak, és önfeledten elmélyültek. Hatalmas elvont-szólórészek és improvizatív motívumok keverednek dallamos vokálokkal, borult sikításokkal és technikai bravúrokkal. Tisztán játszanak, tisztelik egymás tudását és engedik “kijátszani” magukból a hangulatokat.
A dupla kiadványon összesen 7 darab található. A legrövidebb tizenegy perces, a leghosszabb harmincegy!!! Nehéz szavakat találni a zenére. Csak olyanoknak ajánlom, akik igazán nyitottak az érdekességekre. A melankolikus lírától kezdve, a metál riffeken át, a jazz „beborulásig” itt minden megtalálható. Nem ritkán egy tételen belül is. A zenészek mind hangszereik mesterei. Roine Stolt, a „főnök”, akik szinte az összes dalt jegyzi, rezzenéstelen arccal játssza a szebbnél szebb dallamokat, rafinált gitárszólókat, és közben jó néhány énekes betét is az ő nevéhez kötődik. Hasse Fröberg énekes-gitáros igazi társa Stoltnak és hangadottságai neki is kiválóak. Thomas Bodin billentyűsben az „új Rick Wakemannt” fedezhetjük fel. A ritmusszekció különösen kedves nekem. Amellett, hogy Jonas Reingold jazzes basszus játéka lenyűgöző, Hasse Burniussen régimódi percussion játéka, néha mosolyt fakasztó grimaszai is levesznek a lábamról, az igazi kedvencem a dobos, Zoltán Csörsz. Igen egy magyar srác, aki még gyermekkorában egy „Ki mit tud”-on tűnt fel, 2002 óta tagja a Flower Kingsnek és ma már a világ egyik legjobb ütőseként jegyzik. Igazi alázattal áll a nem éppen könnyű témákhoz és halálos precizitással, de mégis könnyedén hozza a témákat, melyekről csak annyit, hogy ritkán hallható a 2/4! J És még nem szóltam egy másik meglepetésről, Daniel Gildenglöw-ről, a Pain Of Salvation (POS) frontemberéről, aki itt még csak segéderő volt, azóta viszont már a zenekar teljes jogú tagja. A háttérben meghúzódva gitározik, néha ütűhangszereken játszik és vokálozik. Nem is akárhogyan. Még annak is, aki nem ismeri a POS-t, egyből lejön, hogy egy nem mindennapi tehetségről van szó! A dalok hömpölyögnek és miután a több mint kétórányi zenei orgia után az ember megpróbálja magát összeszedni, rájön, hogy ez a hét ember a zene egy teljesen új dimenzióját nyitotta meg előtte. Folytatják a fent említett nagy elődök munkáját, de teljesen mai, modern felfogásban, hatalmas zenei tudás birtokában, rengeteg ötlettel a tarsolyukban.
A kiadvány külsőleg is nagyon igényes kiállítású. Három verzióban is kapható. Dupla CD, dupla DVD, valamint egy limited edition verzióban, ahol egy tokban kapjuk a CD-ket és a DVD-ket. Írásom legvégén térjünk vissza Csörsz Zoltánhoz. Kis mese következik. Egyszervolt, hol nem volt egy Vitray Tamás műsor, amiben nagyon sok tehetséges fiatal kapott bemutatkozási lehetőséget. Aki emlékszik, és látta a műsort az tudja, hogy már nagyon fiatalon hihetetlen dobos virtuóz volt. És aki még 2003. október 24-én sem látta élőben, az most ezen a CD-n vagy DVD-n igazán megismerheti őt is és a zenekart is! Sosem késő beléjük szeretni!