Sikertörténetről, népszerűségről a doom bandák esetében nem beszélhetünk, kizárólag kultikus státuszról. A metal műfaj egészét figyelembe véve, a legmostohább sorsú stílusról van szó, ellenben eme műfaj rajongói a legőszintébbek, leglojálisabbak. Igazságtalanság és szégyen, hogy az olyan csapatok, mint a St. Vitus, a Trouble, a Pentagram, a Solitude Aeturnus, a Revelation vagy a Count Raven sosem kapták meg az őket megillető elismerést.

Az 1984-ben, a svédországi Stockholm-ban – a ’82-től működő Nemesis romjain – alakult Candlemass zenekart Leif Edling basszusgitáros és fő dalszerző alakította mégpedig a Black Sabbath, a Trouble és a Mercyful Fate hatására. Edling mellett Mats Ekström dobos és Mats „Mappe” Björkman gitáros alkották az első stabil felállást. A nem sokkal később Nemesisről Candlemassre átkeresztelt csapat 1985 novemberében egy kétszámos demofelvételt készített (ez már a második demokazettájuk volt). A Demons Gate és a Black Stone Wielder számokat tartalmazó kazettán Leif Edling énekelt. A demo alapján a francia Black Dragon kiadó ajánlott egyetlen lemezre szóló szerződést a Candlemassnek. Stílusteremtő bemutatkozó albumuk, az Epicus Doomicus Metallicus 1986-ban jelent meg. Az albumon szereplő zenész trió és vendégei új műfajt teremtettek vele, aminek az áriázó éneke epikus volt, a zenéje pedig olyan súlyos, lassú és depressziós, ami vetekedett még az akkoriban a Seventh Starral és Eternal Idollal mélyrepülő Black Sabbath-tal is. A lemez dalait Johan Lengquist énekelte fel Edling útmutatásai alapján, de Lengquist végül nem maradt a Candlemass tagja, hanem populárisabb vonalon folytatta tovább karrierjét. Az Epicus Doomicus Metallicus ma már klasszikusnak számít, de megjelenésekor alig fogyott és emiatt a Black Dragon nem hosszabbított szerződést a csapattal.

Johan Langquist énekes nagyon kifejező előadását nem sokkal később Messiah Marcolin örökölte, aki szinte egy az egyben tudta folytatni az itt kőbe vésett epikusságot! Marcolin később mindig szerzetesi ruhában lépett fel a koncerteken és egyéni énekstílusával az együttes védjegye lett. A kiadókereséshez újabb kétszámos demót készítettek a Bewitched és a Battlecry dalokkal. Mivel időközben Mats Ekström távozott, így az új számokat már Jan Lind dobossal vette fel a csapat. A demó eljutott az akkor frissen alapított londoni Axis lemezkiadóhoz, melynek így a Candlemass lett a legelső szerződtetett együttese. Björkman mellé Lars Johansson érkezett szólógitárosnak. Az új felállású Candlemass első albuma az 1987 novemberében megjelent Nightfall volt. Az előző lemezhez hasonlóan ismét Ragne Wahlquist irányításával dolgoztak a Thunderload stúdióban. A lemez dalait újra Edling írta, kivéve a záró Black Candlest, melyet Mike Wead. Mike Wead turnégitárosként szerepelt az együttesben, miután Lars Johansson kéztörés miatt nem vehetett részt a King Diamonddal közös turnén. A történet persze nem ennyire egyszerű, hiszen ma sem lehet pontosan tudni, hogy munkából az akkor még ismeretlen Mike Wead gitáros – King Diamond (1990-1995, 2000-), Mercyful Fate (1996-), és később Memento Mori (1992-1997) – pontosan mennyire vette ki a részét. Ami biztos, a neve csak szerzőként tűnik fel a záró Black Candles-nál, de a pletykák szerint – Lars Johansson helyett – gitárosként is dolgozhatott a lemezen. Ettől függetlenül a Nightfall ott folytatta a Candlemass formavilágát, ahol az Epicus Doomicus Metallicus abbahagyta. Biblikus témák, súlyosa, belassult temetői alapkoncepció, kemény és direkt riffekkel és belassult ritmusokkal – vagyis a teljes Black Sabbath repertoárt tudták.

A Nightfall jó fogadtatása a nagy kiadók érdeklődését is felkeltette a Candlemass iránt, de a tagok úgy gondolták, hogy az időközben nevet váltott Axis (vagyis Active Records) több figyelmet tud szentelni az együttesnek, mintha a Candlemass csak egy lenne a sok eladandó termék közül valamelyik multi-lemezkiadónál. A Nightfall sikere után gyorsan jött a következő album. Úgy is fogalmazhatnék, a januári Nightfall után jött a „karácsonyi” Ancient Dreams. A lemez borítóján látható képet Thomas Cole készítette, az 1842-ben készült allegorikus festmény címe The Voyage of Life: Youth, ezen néhány alak figyel egy, a homályos háttérből kibontakozó szupervilágot. Ez volt az első és egyetlen Candlemass kiadvány, ami felkerült a Billboard listájára, igaz csak a 174. helyen… A sikerhez az is hozzájárult, hogy itt szerepel a zenekar egyik emblematikus dala, a Mirror Mirror, amihez klipet is forgattak.

A Nightfall-nál teljesen összeállt a zenekar képlete, de a Candlemass klasszikus felállásának hangszerelése, formavilága és dallamvilága itt tovább tudott fejlődni, aminek a következménye volt a Mirror Mirror című mély és epikus dal, a zenekar legnagyobb slágere, ha van egyáltalán ilyen ebben a műfajban! Középtempós menetelés, ritmusváltásokkal fűszerezve, a lényeg így is végtelenül ki van csontozva, de az egyszerűség és hatásvadászat mellett, a fémes alapok és a drámai ének, meg a nagy ívű gitárszóló képes átlépni a minimalizmus határát! Ezzel a dallal egyértelműen megszületett a modern kori Black Sabbath, amit ők is hasonlóan láthattak, hiszen kapunk bónusznak – mintegy stílusgyakorlatként – egy Sabbath Medley-t, aminél jobbat nem igazán készített senki.

Mindent egybevetve azonban az Ancient Dreams a kritikusok és a rajongók szerint sem lett az igazi, főleg az album megszólalását tekintve. A produkció jóval erőtlenebb lett, mint az első két album esetében. A lemezfelvételt siettette, hogy 1988 őszére a Motörheaddel közös turnét terveztek, ami nagy lökést adhatott egy friss Candlemass-albumnak. A stúdióban az együttes egyedül dolgozott, mert a kiszemelt producer más munkákkal volt elfoglalva és csak a végső keverést vállalta el. A végeredmény Leif Edling szerint is kiábrándító volt. Erről annak idején így nyilatkozott a nagyvezér:

„Ez volt az első album, amelyet a Candlemass úgy rögzített, hogy a stúdióban már nem kellett rögtönözni, mert a dalokat korábban, az előkészületi munkák során sikerült befejezni. Nagyon jók a dalok, a rajongóknak is tetszettek, de a hangzás sokat elvett belőlük. A keverést összekapkodtuk, Messiah hangja túl magasra sikerült, mentségünkre legyen mondva, hogy rajtunk kívül álló okok miatt kellett sietnünk a mixeléssel.”

A Candlemass tekintélyét csak az intenzív turnézás és a jól sikerült koncertek mentették meg. Volt amerikai turné is, így végül a lemez felkerült a Billboard listájára is, ami akkoriban sem volt egyszerű feladat egy európai metal bandának!